Navigation auf uzh.ch

Suche

Department of Comparative Language Science Evolutionary Neuroscience of Language Group

Ambizione Project Preisig

Preisig Group

We are interested in how the brain processes spoken language with particularly focus on the cognitive aspect of language processing. 

In everyday conversation, we are often confronted with mixture of different speech signals (for example at a cocktail party). This means that we have to direct our attention selectively to our interlocutor and suppress signals from other distracting speakers. The aim of our research is to better understand how the human brain extracts relevant linguistic information for the auditory speech signal and how attention helps to recognize and enhance relevant content. Further, we investigate how multimodal information provided by co-speech gestures support the process of speech perception and can be used to enhance spoken language comprehension. 

For this research, we apply a wide variety of neuroscientific methods including eye-tracking, non-invasive brain stimulation (TACS, TMS), neuroimaging (EEG, fMRI, lesion mapping) and neurofeedback training. 

The long-term vision of the group is to translate the neuromodulation of speech and language processing to populations with speech processing difficulties such as hard-of-hearing listeners and speakers with aphasia. 

MA-Theses

Neuromodulation der Aufmerksamkeit durch nicht-invasive Hirnstimulation (tACS) / Neuromodulation of attention control by means of non-invasive brain stimulation (tACS)

 

Beschreibung: Es gibt Hinweise darauf, dass bestimmte Teilprozesse der selektiven Aufmerksamkeit wie z.B. die Unterdrückung von Umgebungsgeräuschen bei Personen mit Hörverlust und Tinnitus verändert sind. tACS (transcranial alternating current stimulation / transkranielle Wechselstromstimulation) ist eine nichtinvasive Form der Hirnstimulation, mit welcher die oszillatorische Gehirnaktivität beeinflusst werden kann. Dabei wird ein schwacher Wechselstrom in einer bestimmten Frequenz an der Kopfoberfläche appliziert. Das Verfahren ist sehr sicher und nicht schmerzhaft. In diesem Masterprojekt soll der Frage nachgegangen werden, ob mit tACS-Hirnstimulation die Unterdrückung von Störgeräuschen verbessert werden kann, sowohl während als auch nach einer Intervention.

 

Anzahl der Arbeiten für dieses Thema: 1-2

Zeitrahmen: nach Vereinbarung

Eingabedatum: 11.04.2022

Kontakt: basil.preisig@uzh.ch

 

---

 

Description: There is evidence that certain sub-processes of selective attention, such as suppression of environmental sounds, are altered in individuals with hearing loss and tinnitus. tACS (transcranial alternating current stimulation) is a non-invasive form of electric brain stimulation that can be used to influence oscillatory brain activity. A weak alternating current is applied to the scalp of the participant at a specific frequency. The procedure is safe and not painful for the participant. The aim of this master project is to investigate whether brain stimulation by means of tACS can improve the suppression of noise, both during and after an intervention.

 

Number of theses for this topic: 1-2

Start date: by arrangement.

Publication date: 11.04.2022

Contact: basil.preisig@uzh.ch

 

Sprachwahrnehmung und Hörverlust / Spoken language comprehension and hearing loss

 

Beschreibung: Bei Personen mit Hörverlust ist die Sprachwahrnehmung oft besonders erschwert, wenn sie sich in einer lärmigen Umgebung befinden (bspw. im Restaurantbesuch). In diesem Masterprojekt beschäftigen wir uns mit der Frage, wie unser Gehirn relevante sprachliche Informationen erkennt und irrelevante Information ausblendet. Zudem interessieren wir uns dafür, ob gewisse Teilprozesse der kognitive Sprachwahrnehmung, wie bspw. die Verstärkung von Zielreizen und die Unterdrückung von Störgeräuschen bei Hörverlust beeinträchtigt sind. Ziel des Projekts ist es mit Hilfe der Elektroenzephalographie (EEG) neuronale Marker der Sprachwahrnehmung bei Personen mit Hörverlust zu identifizieren. Schliesslich wollen wir mithilfe dieser Forschung besser verstehen, welche neuronalen Prozesse, tatsächlich die Grundlage für ein intaktes Sprachverständnis bilden.

Anzahl Arbeiten für dieses Thema: 1-2

Zeitrahmen: Nach Vereinbarung

Eingabedatum: 25.05.2022

Kontakt: basil.preisig@uzh.ch

 

---

 

Description: Spoken language comprehension is often particularly difficult for individuals with hearing loss when they are in a noisy environment (e.g., in a restaurant). In this master's project we investigate how the human brain extracts relevant linguistic information and fades out irrelevant potentially distracting information. In addition, we are interested in whether certain sub-processes of spoken language comprehension, such as the amplification of target stimuli and the suppression of background noise, are impaired in individuals with hearing loss. The aim of the project is to use electroencephalography (EEG) to identify neural markers of spoken language comprehension in individuals with hearing loss. The ultimate goal of this line of research is to improve our understanding of which neural processes actually form the basis for an intact understanding of spoken language.

Number of theses for this topic: 1-2

Start date: by arrangement

Publication date: 25.05.2022

Contact: basil.preisig@uzh.ch

Neurofeedback und sprachbedingte Aufmerksamkeitsteuerung / Neurofeedback and language-based attention control

 

Beschreibung: Neurofeedback (NF) ist eine Methode, die es ermöglicht, durch unmittelbares Feedback zu lernen, die eigene Gehirnaktivität zu regulieren. NF wird oft in der Form eines Computerspiels angeboten. Dabei versuchen die Proband*innen ihre Gehirnaktivität an ein vorgegebenes Muster anzupassen. Gelingt dies, werden sie dafür belohnt, bspw. indem ihr Raumschiff im Computerspiel beschleunigt. In diesem Masterprojekt gehen wir der Frage nach, ob sich durch NF auch kognitive Prozesse der Sprachverarbeitung trainieren lassen. Wenn wir uns in einer Umgebung mit mehreren Sprecher*innen auf eine Person konzentrieren, zeigen sich im Gehirn charakteristische Aktivitätsmuster, welche anzeigen, auf welchen Gesprächspartner wir gerade fokussieren. In diesem Projekt wollen wir herausfinden, ob sich diese Muster durch NF trainieren lassen und wir dadurch unsere Sprachwahrnehmung in lärmiger Umgebung verbessern können.

Anzahl Arbeiten für dieses Thema: 1-2

Zeitrahmen: Nach Vereinbarung

Eingabedatum: 25.05.2022

Kontakt: basil.preisig@uzh.ch

 

---

 

Description: Neurofeedback (NF) is a method that makes it possible to learn to regulate one's own brain activity through real-time sensory feedback. NF is often provided in the form of a computer game where the participants try to adapt their brain activity to a given pattern. If they succeed, they are rewarded, e.g., by accelerating their spaceship in the computer game. In this master's project, we are investigating whether cognitive processes of language processing can be trained by means of NF. When we focus our attention on one out of several speakers, characteristic activity patterns appear in the brain that indicate which interlocutor we are currently attending to. In the current project, we aim to investigate whether these patterns can be trained with NF and whether we can use NF training to improve our spoken language comprehension in noisy environments.

Number of theses for this topic: 1-2

Start date: by arrangement

Publication date: 25.05.2022

Contact: basil.preisig@uzh.ch